نیایش مهر در ایران

دانسته‌‏های ما از کیشِ مهر و گونه‌ی نیایش آن در مهرکده‏‌ها، چون دیگر آیین‌های برخاسته از ایران «مانوی» و «مزدکی» بسیار ناچیز است. اندیشمندان پیشین ایرانی و هندی، تاریخ‌نگاران یونانی و رومی نبشتارهای روشنی از میترا، جایگاه مردمی و گونه‌‏ی پرستش او در مهر‏کده‏‌ها برجای نگذاشته‌‏اند و آن‏‌چه هست نه‌تنها چندان گویا نیست، بل‌‏که بیش‌تر پراکنده و تحریف شده است. از دیگرسو بیش‌‏تر دانسته‌های امروز از آنِ بیگانگان است و چندان یک‌ سویه و کینه‌توزانه، که گویی مسیحیت حق است و میترا باطل. کاوش‌های باستان‌‏شناسی مهرکده‏‌ها در ایران نیز به اندازه‌‏ای ناچیز است که اشاره به آن جز حقارت سازمان باستان‌شناسی و شرم‌ساری باستان‌‏شناسان با دستانی خالی چیزی بیش نیست.

در این راستا، کاوش مهرکده‌­های دشتستان (محمدآباد‏‏، گوسعیدی و گوگاه) با همه‌ی کاستی‌ها دست‌‏کم یکی از نخستین گام‌‏های شناخت نیایش مهر در ایران است، هر‏چند کاوش آن با بی‌‏اعتنایی میراث بوشهر و جدایی‌‌های ده ساله همراه بوده است! امروز محوطه‌ی محمدآباد و به‌ویژه مهرکده‌ی آن، به‌ گونه‏‌ای است که دست بر دست و روز به ‌روز به ویرانی یک‌‏سره و تخریب یک‌‏پارچه‌‏ی آن چشم دوخته‌‏ایم و سد البته که میراث بوشهر نه نگران است و نه مسئول!

این کتاب دربرگیرنده‌ی کاوش و پژوهش مهرکده‌های دشتستان می‌باشد که در 351 صفحه وزیری، با جلد گالینگور توسط انتشارات دادکین به چاپ رسیده است.

ویراستار: سمیرا ایمنی

طراحی جلد: اونیش امین الهی

طراحی پوستر: مهتا هوشمند مظفری

برای تهیه کتاب به صفحه‌ی اینیستاگرام انتشارات دادکین یا صفحه‌ی اسماعیل یغمایی پیام دهید.

esmaeil_yaghmaei@

dadkinpublisher@