سازه‌های ویران دشتستان

در دوران ساسانی، آتشکده‌­ها نماد کیش پاک­‌دینان مزدیسنی است که در سراسر گستره­‌ی این شاهنشاهی، باشکوه تمام برپا بوده است. امروز از این سازه­‌های روحانی چشم‌­نواز، جابه­‌جا تنها ویرانه‌­هایی بیش برجای نیست.

در پاییز سال 1373 نگارنده، بر پایه‌ی بررسی­‌های پیمایشی به جست‌وجو پرداخت که در این راستا به ساختار بنیادین آتشکده و مهرکده‌ای از دوره‌ی پارت و ساسانی دست یافت.

ویرانه­‌های آتشکده‌ی محمدآباد در قلب بافت مذهبی شهری پرخواسته که شوربختانه نام آن­‌را نمی­‌دانیم، با نمایی آجرین برپا بوده است.

پس از 10 سال، دیگربار نگارنده در پاییز و زمستان 1383 کاوش‌های پیشین را پی گرفت و به دو ساختار دیگر که گنج­‌جویان بیمار چون دیگر کاوش‌های پیشین ویران نموده بودند، پرداخت. این دو سازه مهرکده و کوشک گوسعیدی است.

با سنگ‌اندازی زمین‌داران بانفوذ بومی، کاوش این دو سازه­‌ی باشکوه با همه­‌ی ارزشمندی و برابری کوشک گوسعیدی با کاخ سروستان فسا، نیمه‌کاره ماند و گروه ناگزیر در برابر تهدید مسلحانه‌­ی قاچاقچیان، از بیم جان بی‌آن‌که به پوشش ساختار به‌دست آمده بپردازد، محوطه را ترک کرد.

کتاب سازه‌های ویران دشتستان (کاوش‌های باستان‌شناسی درآتشکده‌ی محمدآباد و کوشک گوسعیدی) را انتشارات کارنامک در 184 ص وزیری با جلد گالینگور به چاپ رسانده است.

ویراستار: سمیرا ایمنی

طراح جلد و پوستر: مهتا هوشمند مظفری

صفحه آرا: مهشید ایمنی

برای تهیه کتاب به صفحه‌ی اینیستاگرام انتشارات کارنامک یا صفحه‌ی اسماعیل یغمایی پیام دهید.

esmaeil_yaghmaei@

Karnammak.publisher@