دشتستان بزرگ (بررسی و تعیین حریم آثار باستانی)

در سال 1350، نخستین بار همراه علی‌اکبر سرفراز (سرپرست کاوش کاخ هخامنشی چرخ‌آب) پا به خاک زرخیز و زیبای دشتستان گذاشتم. طبیعت چشم‌گیر،  گستردگی آثار باستانی و دیرینگی آن‌جا، انگیزه‌ی پای‌گیری و کاوش‌های باستان‌شناسی نگارنده گردید.

از این‌رو در زمستان 1356 و بهار 1357 به کاوش کاخ هخامنشی سنگ‌سیاه پرداختم. هنگام کاوش سنگ‌سیاه (به روش و عادت پیشین) هر از چندگاه به بررسی دوروبر می‌پرداختم که به نشانه‌های کاخ بردک‌سیاه در روستای درودگاه دست یافته و درخواست کاوش نمودم. این کاخ نخست نزدیک 6 هفته در بهار 1357 و پس از آن در سال‌های 1383 و 1384 کاوش شد.

جز کندوکاو این دو کاخ، در سال 1374 آتشکده و مهرکده‌ی محمدآباد، مهرکده و کوشک گوسعیدی را کاوش نمودم. هنگام کاوش این محوطه‌ها نیز به بررسی‌های پیمایشی و شناسایی پراکنده‌ی آثار باستانی دشتستان بزرگ نیز پرداختم. در سال 1388 برای تعیین‌حریم محوطه‌های بردک‌سیاه، سنگ‌سیاه، چرخ‌آب، مهرکده و آتشکده‌ی محمدآباد و تل خندق  به دشتستان گسیل شدم.

این کتاب بازده‌ی بررسی‌های پراکنده و تعیین حریم آثار باستانی دشتستان بزرگ است که انتشارات کارنامک در 265 صفحه وزیری با جلد گالینگور به چاپ رسانده است.

در راستای چاپ این کتاب از سمیرا ایمنی (کارشناس ارشد باستان‌شناسی) برای ویرایش، مهشید ایمنی (صفحه‌آرا) و مهتا هوشمند مظفری (طراحی  جلد) سپاس‌گزار است.

برای تهیه می‌توانید به پیج اینیستاگرام زیر سفارش دهید.

@karnammak.publisher

@samira__imeni

این نوشته در تازه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.