سازه‌های ویران دشتسـتان؛کاوش‌های باستان‌شناسی در آتشکده‌ی محمدآباد و کوشک گوسعیدی

اســماعیل یغمایی،کارنامــک، 1402
تاریــخ ایران‌باســتان به ســبب ازمیان رفتن بسیاری از نوشتارهای تاریخــی و کمبــود متــون برجای مانده، تا اندازه‌ی بسیاری وامدار یافته‌ها و گزارش‌های باستان‌شناسان است. این‌گونه گزارش‌ها یا مانند تاریخ روزگار ساســانی و دوره‌های اسلامی، آگاهی‌هــای از پیــش برجای‌مانده را گواهــی می‌دهند و کامــل می‌کنند یا ماننــد دوره‌هایی چون اشــکانیان و ایلامیــان، دنیای دیگــری بر روی پژوهشگران می‌گشــایند که تا پیش از آن، تاریخ‌نــگاران از آن‌هــا ناآگاه بودنــد. پس یافته‌هــا و گزارش‌های باستان‌شناختی را بایستی موشکافانه ســنجید و آگاهی‌های به‌دست آمده از بســتر کاوش‌های باستان‌شناســی را سخت ارج نهاد.

استاد اسماعیل یغمایی از باستان‌شناسان تلاشگر و باپشــتکار ایران‌زمین است کــه تاکنــون به کاوش در شــماری از مهم‌تریــن محوطه‌های باســتانی پرداخته و بر آگاهی‌هــای موجود در قلمرو دانش باستان‌شناسی، نکته‌ها و آگاهی‌های نوینی افزوده است. نوشتار نویــن وی با نام ”ســازه‌های ویران دشتستان؛ کاوش‌های باستان‌شناسی در آتشــکده‌ی محمدآباد و کوشــک گوسعیدی” که به‌تازگی از سوی انتشارات کارنامک به چاپ رسیده است، ره‌آورد دو دهه پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناختی استاد یغمایی در دیار دشتستان، به‌ویژه دو محوطه‌ی آتشکده‌ی محمدآباد و کوشک گوسعیدی، است و پرده از برخــی یادمان‌های باســتانی آن ســرزمین که خاستگاه برخی از آن‌هــا به روزگاران اشــکانیان و ساسانیان می‌رســد، برمی‌دارد.
خوانش این نوشتار به دوستداران تاریــخ ایــران‌باســتان و به‌ویژه پژوهش‌هــای باستان‌شناســی، پیشنهاد می‌شود. امید است که با کاوش‌های علمی و پژوهش‌های روشمند بیش‌تر، ناگفته‌های بسیاری از تاریخ ایران‌زمین هویدا شود.

روزنامه امرداد- دوشنبه 22 آبان 1402 خورشیدی • روز زامیاد از ماه آبان 3761 زرتشتی • شماره 477 • سال 24 • 8 رویه

این نوشته در تازه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.