نخستین قلم کتابت در ایران کشف شد

گروه استان‌ها: باستان‌شناسان با بررسی آثار و اشیاء به دست آمده از محوطه‌ی باستانی تل بندول توانستند اولین «قلم کتابت» مربوط دوران عیلام میانه (1550 تا 1000 پیش از میلاد-3000 تا 3550 سال پیش) که برای نوشتن کتیبه‌ها از آن استفاده می‌شده را کشف کنند.
محوطه‌ی باستانی تل بندول یکی از محوطه‌های مهم استان فارس است که در منطقه‌ی نور‌آباد جای گرفته است. در کاوش‌های باستان‌شناسی انجام گرفته در این محوطه آثاری از بقایای معماری، اشیاء سفالی و فلزی و اطلاعاتی از زندگی اقتصادی و اجتماعی مربوط به هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد تا دوره‌ی هخامنشی و سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری به دست آمده است.
«اسماعیل یغمایی» استاد باستان‌شناس دانشگاه آزاد و رییس هیات کاوش در محوطه‌ی باستانی تل بندول، گفت: «در جریان دو فصل کاوش در محوطه باستانی تل بندول آثار و اشیاء باستانی تازه‌ای را کشف کردیم. پس از بررسی روی این اشیاء به اولین نمونه «قلم کتابت» در این دوره برخورد کردیم. این قلم‌ها در سالیان دور برای نگارش کتیبه‌های گلی مورد استفاده می گرفت.»
این باستان‌شناس با اشاره به این نکته که قلم کشف شده به راحتی در بین انگشتان جا می‌گیرد، گفت: «قلم کتابت به دست آمده ساختاری بسیار ساده دارد. این قلم دو سر دارد. یک سر این قلم کمی پهن و مثلثی شکل و سر دیگر آن برجسته و تیز است.»
قلم کتابت کشف شده در تل بندو 9 سانتیمتر طول دارد و از سنگ آهک ساخته شده است. به اعتقاد کارشناسان؛ این قلم طوری ساخته شده که با فشار کمی روی گل نم‌دار خط میخی را به آسانی حک می‌کند.
پیش از کشف قلم کتابت و با توجه به کتیبه‌های به دست آمده از دیگر محوطه‌های باستانی بسیاری از کارشناسان از جمله «پروفسور دمرگان» فرانسوی سعی کرده بودند شکل کلی قلم‌های کتابت که به اعتقاد آنها از چوب نی یا فلز ساخته می‌شده را ترسیم کنند.»
به گفته یغمایی قلم شناسایی شده با قلم‌های پیشنهادی از سوی کارشناسان تفاوت زیادی ندارد.
با وجود کشف قلم کتابت در محوطه باستانی تل بندو تاکنون کارشناسان به هیچ نمونه‌ای از کتیبه یا سفال نوشته در محوطه باستانی تل بندو برخورد نکرده‌اند.
کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی تل بندول توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام می‌شود.