خاطرات باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی به بازار آمد

«نقاط امن» ایران رونمایی شد

کتاب «نقاط امن»، خاطرات باستان‌شناسی نوشته اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت ایران ازسوی انتشارات دادکین منتشر شد. به گزارش روابط‌عمومی این انتشارات، کتاب «نقاط امن»، که شامل خاطرات باستان‌شناسی اسماعیل یغمایی است، در نشر دادکین به چاپ رسید. یغمایی در این کتاب نقبی می‌زد به دهه‌۴۰ و روستای صوغان شهرستان سیرجان و آیینی که در آن زمان هنوز پابرجا بوده به نام «عروس قنات»؛ آیینی که باستان‌شناسان خارجی آن‌را به تمسخر می‌گیرند و در گیرودار حفاری تپه یحیی که از مهم‌ترین حفاری‌های ایران است، شاهد رخدادهای عجیبی می‌شویم، گویی لحظه‌به‌لحظه در آن زمان زیسته‌ایم.

در این کتاب مخاطب با اسماعیل یغمایی سر کلاس سیمین دانشور، نویسنده کتاب «سووشون» حاضر می‌شود تا با دانشگاه‌ها و دیدگاه دانشجویان آن روزگار آشنا شود؛ روزهایی که تازه رشته باستان‌شناسی در ایران راه‌اندازی شده بود.
لحظات نفسگیر اما زمانی می‌رسد که حفاری بلژیکی‌ها در مرز ایران و عراق در جایی ناشناخته به نام «چنارباشی» آغاز می‌شود. اینجا اما حفاری معمولی در جریان نیست. کار به جایی می‌رسد که یغمایی سر از آن‌سوی مرزها درمی‌آورد که قرار است نقاطی را شناسایی و نقطه‌گذاری کنند ولی هیچ‌کس نمی‌داند این کار برای چه انجام می‌شود. نقشه چیست و قرار است چه اتفاقی برای باستان‌شناس بیفتد؟
یغمایی در این کتاب از روزهایی می‌نویسد که به‌جای لوله‌کش موزه استخدام می‌شود. در این زمان ارتباط او با دکتر نگهبان بیشتر شده و فصل جدیدی در زندگی حرفه‌ای‌اش آغاز می‌شود. نخستین حفاری به‌یادماندنی‌ترین کاوش برای هر باستان‌شناسی است اما سرانجام هفت‌تپه و دکتر نگهبان چه می‌شود؟
خواننده اثر، با نویسنده کتاب به داستان تلخ نگین‌سیاه می‌رسد. سلسله اتفاقاتی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در یک روز عجیب دو دوست و همکار، که هر دو با هم نگین سیاه را دیده‌اند، سرنوشت‌های متفاوتی پیدا کنند.
از این باستان‌شناس، تاکنون کتاب‌های «قصص الانبیاء داستان‌های پیامبران»، «بررسی‌های باستان‌شناسی در منطقه ایوه با پرفسور هنری رایت»، «اشاراتی چند به امامزاده‌های تهران، ری و شمیران»، «شوش، کاوش‌های باستان‌شناسی درشهر پانزدهم دوره‌ی عیلام میانی»، «فرضیه‌ی خاستگاه راستین هخامنشیان برپایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی در کاخ بردک‌سیاه»، «آرایه‌های زینتی در ایران باستان»، «گیسوان هزارساله»، «وقتی‌ که بچه بودم…»، «آن قصر که جمشید…/پژوهشی در پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید» و کتابی در زمینه‌ی کودکان با نام «خانم پنگوئن و آقای کانگورو» چاپ شده است.
 این کتاب با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در  ۲۳۱ صفحه با جلد گالینگور منتشر شده است.