دیدار سفیر پرتغال با کاوشگر قلعه‌ پرتغالی‌ها

سفیر پرتغال در دیدار با کاوشگر قلعه‌ پرتغالی‌ها عنوان کرد:

کتاب دژ استعمار را به مهم‌ترین مراکز فرهنگی دنیا می‌فرستم

دوشنبه 18 بهمن 1400، کارلوس کوشتا نِوِش‏، سفیر پرتغال با اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس و نویسنده‌ی کتاب دژ استعمار در دفتر سفارت پرتغال در تهران دیدار کرد. این نشست که نزدیک به دو ساعت به درازا کشید به دنبال دعوت سفیر پرتغال انجام شد. سفیر پرتغال پس از انتشار کتاب دژ استعمار، بر پایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه پرتغالی‌های جزیره قشم علاقمند به دانستن اطلاعات بیشتری درباره نحوه‌ی کاوش و دستاوردهای باستان‌شناسی آن شد. نگرش بی‌طرفانه و موشکافانه سفیر پرتغال به دریافت واقعیت تاریخی کشورش محور اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.

سفیر پرتغال در این نشست بارها بر اهمیت این کتاب به دلیل داده‌های علمی و تاریخی تاکید کرد و توضیح داد: «پس از این‌که خبر انتشار این کتاب را در روزنامه تهران تایمز خواندم به شدت علاقمند شدم تا جزییات بیش‌تری درباره این کتاب و باستان‌شناس آن بدانم. من مشتاق به خواندن و مطالعه کتاب‌های تاریخی هستم. اما از آن جایی‌که این کتاب گویای بخش مهمی از تاریخ کشورم بود به شدت برایم حایز اهمیت شد‏ از این رو خواستم کتاب ترجمه شود و همچنین با باستان‌شناس آن ملاقات داشته باشم.»

او خواستار ترجمه کتاب به دو زبان انگلیسی و پرتغالی شد و همچنین بر این مسئله تاکید داشت: «نسخه‌هایی از این کتاب باید برای کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشورهای مختلف فرستاده شود و در صورت ملاقات با آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی ایران حتما درباره‌ی کاوش و بازسازی قلعه‌های پرتغالی‌ کناره‌ی خلیج‌فارس مذاکره خواهم کرد.»

از دیگر سو با تقاضای آقای یغمایی قرار بر این شد اسناد، مدارک، نقشه‌ها و دست‌نویس‌های مربوط به قلعه‌های پرتغالی که در وزارت امورخارجه این کشور نگهداری می‌شود در اختیار این باستان‌شناس برای چاپ تکمیلی کتاب قرار گیرد.

در این نشست‌‏ همسر آقای سفیر‏،‏ خانم مهسا ریحانی، از کارمندان ارشد سفارت، فاطمه علی‌اصغر مدیر انتشارات دادکین حضور داشتند.
کتاب دژ استعمار پس از گذشت 20 سال از سه فصل کاوش در قلعه پرتغالی‌های قشم، سرانجام اردیبهشت امسال از سوی انتشارات دادکین منتشر شد. این کتاب شامل اطلاعات کم نظیری از قلعه پرتغالی‌های جزیره قشم و همچنین بررسی وشناسایی دیگر محوطه‌های اطراف این قلعه تاریخی است.

میراث خبر18 بهمن 1400- فاطمه علی اصغر