اشاراتی به امامزاده های تهران‏، ری و شمیران

از دیرباز یعنی از آن هنگام که تهران روستای کوچکی بیش نبود و از آبادی‌های شهر ری به شمار می‌رفت تا امروز که یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های دنیا و شهری گسترده محسوب می‌شود مردمی داشته است خداپرست‏، خداشناس و خداجوی. امام‌زاده‌ها‏، تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، سقاخانه‌ها و … و بسیاری امکنه­‌ی مقدس دیگر دلیلی است استوار و روشن. این نقاط مقدس از دیرباز تا امروز حفظ شده و در تمامی این درازای چند سد ساله، دست نیاز مردم به ویژه تهرانی‌ها به سوی آن‌ها دراز بوده است.

کهن‌ساخت­‌ترین امام‌زاده‌­ی شناخته شده که تاریخ در چوبی آن 886 هجری قمری (نیمه­‌ی دویم سده‌­ی نهم هجری قمری) می‌­باشد، امام‌زاده سیداسماعیل است و پس از آن امام‌زاده یحیی، اما این بدان معنی نیست که دیگر امام‌زاده‌­ها که تاریخ ندارند یا تاریخ آن­‌ها ثبت نشده و یا چندان روشن نمی­‌باشد، کهن ساخت نیستند. از آن‌جا که بیش‌­تر این امام‌زاده‌ها بارها و بارها بازسازی شده و حتی ساخت و ساز آن­‌ها تغییر یافته و از صورت نخستین کاملاً بیرون آمده‌اند، دشوار می‌­نماید که به ریشه­‌ی ساختار کهن آن­‌ها دست یافت. اما مهم این‌که‏‎؛ آنچه سینه به سینه گفته حفظ شده بی‌­گمان درست بوده و آن این که تمامی این امام‌­زاده­‌ها اصیل و دارای نصب­‌نامه می‌­باشند.

اشاراتی چند به نصب‏، زمان احداث و شیوه­‌ی معماری مرقد و بقعه‌ی امام­زاده‌­های تهران و شمیران، حاصل پژوهش‌­های میدانی در سنوات مختلف، در این کتاب آمده است و امید است پژوهندگان و زائرین را مفید افتد.

اسماعیل یغمایی- سمیرا ایمنی